Kungaslupen Vasaorden på plats i Riddarfjärden

Måndagen 12 juni stannade både en och annan stockholmare i steget och fumlade fram mobilkameran när en lastbilstrailer med den 18 meter långa förgyllda kungaslupen Vasaorden gled genom Kungsholmen på väg mot sjösättningen i Riddarfjärden.

slup på väg
slup på väg
Kungaslupen Vasaorden fraktades genom Kungsholmen på väg mot Riddarfjärden. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
roddare
Sjömän och amfibiesoldater ror tillsammans kungaslupen Vasaorden. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
Sjömän och amfibiesoldater ror tillsammans kungaslupen Vasaorden.
Sjömän och amfibiesoldater ror tillsammans kungaslupen Vasaorden. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
Michael Langhard
”Jag förstår varför kungligheter och statschefer vill förflytta sig på detta sätt, även i dag” säger kapten Michael Langhard, chef 46:e roddkompaniet och befälhavare för HM Vasaorden. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
Besättningen
Besättningen har övat i en månad på Horsfjärden utanför örlogshamn Berga söder som Stockholm. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
sjösättning
I måndags sjösattes Vasaorden i Riddarfjärden. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
Besättningen övar
Nu återstår det sista finputset inför rodden av kungaparet. Besättningen övar med Vasaorden i Riddarfjärden mellan klockan fyra och nio på morgonen de flesta vardagar fram till 22 juni. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten

På torsdag i nästa vecka ska slupen transportera kungaparet i samband med 100-årsfirandet av Stockholms stadshus, men för 46:e roddkompaniet vid Fjärde sjöstridsflottiljen började förberedelserna redan i påskas.

– När vi skottade snö från tofterna i valbåtarna som vi började att öva med innan påsk var jag lite orolig att marinens sjömän och amfibiesoldater skulle ha svårt att riktigt uppskatta sitt nya uppdrag som roddare. Jag såg framför mig en iskall valbåt, kalla blöta bakar och iskalla vindar på Horsfjärdern. Men så blev det inte alls, säger kapten Michael Langhard, chef på 46:e roddkompaniet och befälhavare för HM Vasaorden.

Vasaordens historia

Vasaorden är Sveriges kungliga slup. Den beställdes av Gustav III inför bröllopet mellan hans bror hertig Karl (senare Karl XIII) och prinsessan Hedvig Elisabet Charlotta 1774.

1921 förstördes den ursprungliga slupen i en brand på Galärvarvet, men återuppbyggdes efter en insamling bland flottans officerare. Den nya slupen återuppbyggdes med 1700-talets byggnadsteknik och i likhet med den ursprungliga av svensk ek. Vissa delar från den ursprungliga slupen, som till exempel rorkult, gardjärn, båtshakar, gardiner och dynor används i den nya.

Den nya Vasaordens historia är tätt sammanvävd med stadshuset. Hon sjösattes för första gången 20 juli 1923, bara tre dagar före sin premiärtur med Kung Gustaf V till invigningen av Stockholms stadshus. Nästa torsdag, 22 juni, kommer 46:e roddkompaniet att ro kungaparet från Riddarholmen till stadshuset för jubileumsmiddagen precis 100 år senare.

– Det allra roligaste med den här rodden är det historiska. Att få föra traditionen vidare på flera olika sätt. Dels med själva fartyget och den symbol som hon utgör, men också det rent konkreta sjömanskap som vi sällan utövar nuförtiden förr. På ett modernt stridsfartyg arbetar man avskärmad från elementen, men här står vi i en öppen båt och känner vinden och solen mot skinnet medan vi arbetar med tampar, båtshakar och bogseringar. Vi sitter i kluriga situationer hela tiden med låg fart och begränsad manöverförmåga. Det är mer så som jag föreställer mig att yrket var förr, säger Michael Langhard.

Vasaorden användes senast vid Kronprinssans bröllop 2010. Slupen har de senaste åren genomgått en omfattande renovering, den största sedan hon byggdes.

Harmoni i rodden

Den senaste månaden har besättningen övat med Vasaorden på Horsfjärden utanför Berga i Haninge kommun. Fram till dess övade officerarna, sjömännen och amfibiesoldaterna med valbåtar, en sorts roddbåt för tio roddare.

– Vi har olika bakgrund inom marinen men blev snabbt ett bra gäng. Vi är bra på olika saker. Sjömanskapet faller sig mer naturligt för dem med sjömansbakgrund medan amfibiesoldaterna är mer vana som gruppchefer. För en amfibiesoldat är livet sällan ett problem, det är bara att göra. Det drivet kan jag avundas ibland. Men nu har det spritt sig lite grann bland sjömännen, på ett positivt sätt.

Nu återstår det sista finputset inför rodden av kungaparet. Besättningen övar med Vasaorden mellan klockan fyra och nio på morgonen de flesta vardagar fram till 22 juni. De övar så tidigt för att slippa andra fartyg och båtar.

– Det bästa är när det blir harmoni i rodden. Stillheten som uppstår då, den tysta förflyttningen. Spegelblankt vatten. Milda men distinkta accelerationer. Fartyg är ofta förknippade med buller, så tystnaden bidrar verkligen till att göra slupen så graciös. Jag förstår varför kungligheter och statschefer vill förflytta sig på detta sätt, även idag.

Även om Michael Langhard är trygg i sin förvissning att 46:e roddkompaniet kommer klara av uppgiften finns också tankarna på att något kan gå fel.

– Att det blir någon konstig grej, någon tamp som fastnar eller att jag lägger rodret åt fel håll. Alla moment består av långa räckor av detaljer som måste passa ihop. Det krävs inte så mycket för att det ska ta stopp. Väder och vind är en stor faktor. Ogynnsamma vindar ökar svårighetsgraden markant. Men jag vet att kompaniet håller en hög nivå och vi har kvalitetstid kvar på Riddarfjärden. Själva rodden har de i muskelminnet vid det här laget, nu ska vi bara paketera det så att det blir riktigt snärtigt till nästa torsdag.