Runt Sveriges långa kust rör sig ständigt tusentals fartyg. De flesta av dessa är kända och identifierade, dock inte alla. Några av fördelarna med att använda helikopter är dess snabbhet att vara på plats men också dess möjlighet att övervaka stora områden. Helikopter 15 är bland annat utrustad med en kraftfull elektro-optisk sensor som på stort avstånd kan identifiera fartyg och andra föremål på ytan som är av intresse.
— Som fartygschef är helikoptern ett värdefullt redskap. Jag kan dels vara på två ställen samtidigt, men också använda fartyget taktiskt på ett annat sätt, mer tillbakadraget. Jag behöver kanske inte använda fartygets egen radar på samma sätt, säger Henrik Toft som är fartygschef på HMS Visby.
Möjligheter och utmaningar
Förutom Visbykorvetter kan helikopter operera från stöd- och ledningsfartyget HMS Carlskrona. Det har gjorts tidigare, under bland annat operation Atalanta mot pirater utanför Somalia.
En av utmaningarna med att basera helikopter under längre perioder ombord på ett fartyg utan en skyddande hangar är att helikoptern utsätts för saltvatten. I fallet med basering på korvett typ Visby är det framför flygunderhåll och förvaring av nödvändig materiel som skapar utmaningar men som sedan en tid tillbaka är löst.
— Att ha helikopterbesättning och flygtekniker ombord på korvett under längre perioder och i skarp verksamhet ger oss på tredje helikopterskvadronen värdefulla erfarenheter och gör sjöövervakningen effektivare, avslutar Niklas Wiklund som är skvadronchef.