Ny befattningsutbildning i marinen

Fyrkretsskyddsventil, mätpunkt, membran, fjäderbromscylinder…
Idag står bromssystem på schemat och tio värnpliktiga sitter med ett pneumatiskt schema över bromskretssystemet på en Scania P124 lastbil framför sig. De tillhör den första kullen som gör sin befattningsutbildning mot hjulfordonsmekaniker på Sjöstridsskolan.

Föreläsare visar bromssystemsritning för deltagare i klassrum
Föreläsare visar bromssystemsritning för deltagare i klassrum
Jesper går igenom bromssystemet på Scania P124. Foto: Michaela Linge/Försvarsmakten
Deltagare tittar på ritning över bromssystem
Var i systemet finns fjäderbromscylindern? Teori varvas med praktik. Foto: Michaela Linge/Försvarsmakten
Lastbilar uppställda
I mekhallen finns flera lastbilar uppställda, redo att skruvas isär. Foto: Michaela Linge/Försvarsmakten

När Försvarsmakten växer innebär det också att behovet av utbildning ökar. I vintras ryckte därför de första tio värnpliktiga in som, när de är klara, kommer ha gjort sin befattningsutbildning till mekaniker på hjulfordon hos Sjöstridsskolan och Marinbasen.
Tidigare har marinen skickat blivande mekaniker till FMTS i Halmstad, men av olika anledningar beslutades det för några år sedan att ta hem utbildningen till Blekinge och första gruppen värnpliktiga från marinen startade befattningsutbildningen i maj.
Sjöstridsskolan och Marinbasen samverkar även med F17 i Kallinge, så redan i höst kommer flygets värnpliktiga att få samma utbildning av sina fordonsmekaniker på hemmaplan.
Utbildningen är främst inriktad mot lastbil men kunskaperna ska även kunna användas för att meka med personbilar.

Jesper är teknisk officer på marina logistikkompaniet i Karlskrona och arbetar för närvarande till 100 % med utbildning av värnpliktiga på Sjöstridsskolan och har även deltagit i planeringsarbetet inför uppstarten. Han berättar att man fått god hjälp av kollegor från andra förband för att bygga upp verksamheten.

- Eftersom det är första gången vi håller utbildningen på hemmaplan har allt stöd vi fått varit till stor hjälp samtidigt som vi fått jonglera en del för att få till det. Men det har gått bra och det är verkligen jättekul att arbeta som lärare, säger Jesper.

Diagnos för service och reparation 

Befattningsutbildningen är på 12 veckor och den förkunskap som krävs är att eleven har rangerutbildning för tung lastbil, det vill säga tillstånd att flytta en lastbil kortare sträckor utan last. Så småningom ska förstås även en mekaniker ta förarbevis för att lära känna lastbilen och kunna ställa diagnos vid behov av reparation och service, men det får ske i början av anställningsperioden efter utbildningen är klar.

- En elev är naturligtvis inte färdigutbildad efter 12 veckor, men det är i alla fall tillräckligt för att bli krigsplacerad som mekaniker. De tio värnpliktiga som vi utbildar just nu behövs alla till förbandet efter muck.
Vi gör vad vi kan för att de ska ta anställning eftersom vi redan i höst ska växa från grupp till pluton, säger Jesper.

Utöver att utbildningen är ny, är även platsen för verksamheten ny. Fortifikationsverket har renoverat gamla lokaler på Rosenholms udde, ett område som varit i princip oanvänt i 20 år.
Jesper berättar att man har lagt ner mycket arbete att få fram rätt materiel och utrustning inför kursstart då det var absolut tomt från början.

- Ta de fyra Scania P124 lastbilarna vi mekar med till exempel, de är bara till för att skruva på. Visst ska de kunna tas i trafik igen men det är inte krigsplacerat materiel. Det känns rätt skönt, säger Jesper.