Att jaga ubåt i Östersjön är en svår uppgift på grund av temperaturskikt och bottenbeskaffenhet. Men det är faktiskt en av Sveriges militära paradgrenar.
Marinen ansvarar för att övervaka och kunna hävda svenskt sjöterritorium, alla dagar, året om, både på och under ytan. Till sin hjälp har de flygvapnets sjöoperativa helikoptrar som bidrar inom såväl ytövervakning som ubåtsjakt. Helikopterns styrka är att snabbt kunna förflytta sig för att söka av områden och överraska motståndaren. På så vis kompletterar de flygande enheterna fartygens uthållighet.
Sedan 2016, då Försvarsmakten började bedriva ubåtsjakt med helikopter igen, har det saknats en godkänd flygoperationell rutin för att uppträda efter mörkrets inbrott och i dåligt väder. Detta eftersom det är becksvart ute till havs och det därför saknas visuella referenser. Besättningen kan alltså inte bestämma varken höjd eller flygläge visuellt, utan måste helt förlita sig på instrument när den går ner mot vattenytan.
Ingick i marinövningen
Eftersom Sverige ligger i en del av världen där det är mörkt under stora delar av året har det varit prioriterat att ta fram en rutin för att verka efter mörkrets inbrott eller vid nollsikt. Rutinen blev godkänd 2021 och sedan dess har besättningar på helikopterflottiljens tredje skvadron utbildats och tränat på de moment som ingår. Under marinövningen Höst 2023, som genomfördes i Stockholms skärgård och Gotska sjön mellan 11–18 oktober, ingick den nya förmågan för första gången i en större övning.
– Plattform, sensorer och den rutin vi hade för ubåtsjakt i dagsljus har fungerat enastående sedan vi återinförde förmågan år 2016. Både system och besättningar har länge varit mogna för att utveckla förmågan även i mörker, säger divisionschef major Meijer, som har varit drivande i arbetet med den nya rutinen.
– Vi har ändå närmat oss detta försiktigt och med ett stort mått av ödmjukhet. Som alltid är det högsta prioritet att alla kommer hem helskinnade efter varje flygpass, men visst innebär det ökade risker när vi inte har visuella referenser, fortsätter divisionschefen.
Utökade möjligheter
Den nya förmågan innebär även att de sjöoperativa helikopterstyrkorna inte längre är lika väderbegränsade eftersom den nya rutinen även kan användas när vädret gör att det inte går att upprätthålla visuella referenser. Det ger utökade möjligheter inom andra flygoperationella procedurer som föregås av en nedgång över vattenyta.
– Det är många som har lagt mycket kraft på detta under flera års tid och nu är vi äntligen här. På alla nivåer, från flygvapenchefen till marinchefen och ned i leden, har många varit engagerade. Nu har vi ett kort till att spela ut för att leverera operativ effekt i både flygvapnet och marinen, säger Henrik Fridolfsson, ställföreträdande skvadronschef på tredje skvadron vid Helikopterflottiljen.