Om allt går vägen står hallen klar 2026. Det är ett avancerat byggprojekt där många svåra moment ska klaras av. Allt på området är stort. Det är stora ytor, stora maskiner och stora mängder av allt material som används. Det blir också långa avstånd att röra sig över under en arbetsdag.
– En av killarna som jobbar här sa nyss till mig att han går sju kilometer per dag när han jobbar här, säger Magnus Gustafsson som är Fortifikationsverkets upphandlade byggledare för projektet.
200 meter lång korridor
Han visar runt på området tillsammans med byggentreprenören NCC:s projektchef Jörgen Olin. De inleder med att peka ut de två halvmeterhöga betongfundament som markerar byggnadens huvudentré.
– Här står vi i entrén, säger Magnus Gustafsson och pekar på fundamenten.
– Tittar vi framåt här, vid raden av armeringsjärn, ser vi den ena av de båda korridorerna som går genom hela byggnaden på bottenvåningen, säger han och tillägger att varje korridor är 200 meter lång.
– Eftersom det kommer att finnas två likadana korridorer på övervåningen blir det totalt 800 meter korridorer i byggnaden, lägger Jörgen Olin till.
Som en annan planet
Luftvärnsregementets nya luftvärnshall är ett bygge som inte liknar något annat. När den är klar kommer den att vara den största byggnaden i Fortifikationsverkets bestånd. Byggnadens storlek och komplexitet märks även under byggtiden, och ett besök på byggarbetsplatsen kan närmast liknas vid att förflyttas till en öken eller en fiktiv rymdmiljö.
Byggnaden kommer bland annat att innehåll kontor, utbildningssalar och materielhallar. Totalt blir det åtta materielhallar som har sammanlagt 96 portar.
Svårt moment kräver gigant
När byggnaden är klar kommer den att innehålla många tusen meter rör och ledningar. Bara strömförsörjningen i hallarna består av 7,6 kilometer rör. Det gäller givetvis att allt hamnar på exakt rätt plats, annars blir det problem när stommarna ska lyftas på plats.
– Är det något moment jag kan känna lite oro inför är det just när stommarna ska monteras. Då måste allt klaffa och det är en utmaning, säger Jörgen Olin.
Monteringen kommer att kräva en lyftkran som beskrivs som gigantisk. Det är cirka 600 stomelement som ska lyftas på plats och de kan vardera väga upp till 20 ton.
Många experter behövs
Som mest under en dag kan upp till 150 personer vara på plats och jobba på området och under hela byggtiden kan det handla om så många som 700 personer som har varit involverade på ett eller annat sätt. Magnus Gustafsson och Jörgen Olin säger att byggets storlek i kombination med de många komplexa speciallösningarna gör projektet svårt att jämföra med något annat. Det enda de spontant kan likna det vid i komplexitet är bygget av stora sjukhus. Inflyttningen som är planerad till hösten 2026.