Över tusen besökare registrerades av Flygvapenmuseum under tisdagen när avvecklingsceremonin genomfördes och en stor publik samlades även utanför för att se Flygvapnets flyguppvisningar.
Samma dag som Flygvapnets trotjänare tackades av så fick även Flygvapnets nya piloter sina vingar på Flygskolan på Malmen. Besökare hade därför möjlighet att även se en flyguppvisningar med Transportflygplan 84, JAS 39 Gripen och Helikopter 15 och 16, som genomfördes under vingexamen.
Avvecklingsceremonin började med Flygvapnets igenkänningssignal och första talare var museichefen Noomi Eriksson som berättade om museets arbete med Sveriges flyghistoria och hur SK 60 införlivas i museets samlingar. Luftstridsskolans chef Niclas Magnusson berättade om skolflygplanets centrala roll i den svenska pilotutbildningen.
SK 60 började sin karriär i Flygvapnet för över 60 år sedan som lätt attackflygplan. Den har sedan dess används i utbildningen av pilotelever på det som idag benämns Flygskolan på Luftstridsskolan.
Flygvapenchefen Jonas Wikman var på plats för att högtidlighålla avvecklingen och han överräckte en loggbok till museichefen Noomi Eriksson för att symbolisera att SK 60 nu överlämnas till Flygvapenmuseum. Planet med beteckning ”86” är ett av de tre SK 60 plan som blir museiflygplan och är det exemplar som kommer att stå på Flygvapenmuseum.
Uppvisningspiloten Nils ”Princess” Schylström var inbokad för ett publikt event på Flygvapenmuseet innan han genomförde sin sista officiella flyguppvisning med SK 60 i Sverige. Intresset för att träffa stridspiloten var så stort att kön ringlade sig igenom utställningshallen. Uppvisningspiloten passade på att prata med så många som möjligt och det togs många ”selfies” innan han var tvungen att avbryta inför sin flyguppvisning som markerade slutet på ceremonidagen för SK 60.
Flygvapnet har sedan starten 1926 bedrivit utbildning av stridspiloter helt i egen regi och nu har delar av stridspilotutbildningen börjat genomföras i Italien. Nästa tisdag landar Flygskolan för sista gången med SK 60 på Malmen vilket innebär att Flygskolans 2. Division därmed gör sin sista dag i flygtjänst.
Under nästa vecka tar även flottiljerna farväl av SK 60 när deras exemplar landar för sista gången. Ett antal plan kommer dock fortsätta i Swedish Air Force Historic Flight där Flygvapnets trotjänare flyger vidare som en del i vår svenska flyghistoria.