Juan Carlos I är ett 231 meter långt och 32 meter brett hangarfartyg med kapacitet att transportera upp till 30 helikoptrar och 12 flygplan. Fartyget har landstigningsförmåga, åtta olika landningsplatser och utrymme för 1 500 personer. Det kan beskrivas som en egen värld med flygdäck, hangardäck, planeringsdäck, amfibiedäck, ledningscentraler, brandkår, sjukhus, gym samt olika matsalar och mässar för olika yrkeskategorier.
Lade till i Malmö
Under juni månad verkade det väldiga hangarfartyget i Östersjön i samband med Baltops 24. Detta som en del i en fyra månader lång sjögång med både marinkårssoldater och flygande personal. Inför övningen hörde den spanska flottan av sig till den svenska Försvarsmakten med förslaget att ombordbasera en svensk sjöoperativ helikopter i syfte att öva tillsammans. Det hela slutade med att fartyget, som då hade 1 100 personer ombord, lade till i Malmö hamn för att få ombord en helikopter 15B, personal från Helikopterflottiljen och – inte minst – ett halvt ton materiel.
– De var väldigt måna om att få oss ombord och skapa förutsättningar för att jobba tillsammans med den nya Nato-medlemmen Sverige. De såg det som en av höjdpunkterna under deras fyra månader långa sjögång, säger piloten och divisionschefen Fredrik från tredje helikopterskvadronen som till vardags är baserade på Ronneby garnison.
Tio år sedan sist
Faktum är att det var första gången på cirka tio år som en svensk helikopter baserade på ett hangarfartyg av det slaget. Senaste gången var under Operation Atalanta i Adenviken då en helikopter 15B stod ombord på det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt. Det är dock ett mindre fartyg än det spanska flaggskeppet.
Utöver helikopter, materiel och piloter ombordbaserades även teknisk personal, planeringsofficer och en uppdragsspecialist under cirka en veckas tid. Teknikerna var först ombord och hade även mycket kommunikation med våra allierade inför ombordbaseringen för att säkerställa att det gick att integrera en svensk helikopter i verksamheten.
– Vi fick svar på de flesta av våra frågor redan innan, men det var ändå många frågetecken som rätades ut först när vi kom ombord. Då kände vi oss trygga med att helikoptern skulle landa dagen efter, säger Jerry som arbetar som klargöringsansvarig.