Utökad förmåga på Helikopter 16

Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.

Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.
Modifieringen av Försvarsmaktens Helikopter 16 har pågått sedan hösten 2023 och beräknas vara klart i slutet av 2024. För att den extra tanken ska kunna förse det ordinarie systemet med bränsle krävs det bland annat rördragningar och elinstallationer.
Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.
Modifieringen av Försvarsmaktens Helikopter 16 har pågått sedan hösten 2023 och beräknas vara klart i slutet av 2024. För att den extra tanken ska kunna förse det ordinarie systemet med bränsle krävs det bland annat rördragningar och elinstallationer.
Modifieringen av Försvarsmaktens Helikopter 16 har pågått sedan hösten 2023 och beräknas vara klart i slutet av 2024. För att den extra tanken ska kunna förse det ordinarie systemet med bränsle krävs det bland annat rördragningar och elinstallationer. Foto: Jesper Moldvik/Försvarsmakten
Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.
Modifieringsarbetet genomförs i Sverige, med personal från US Army/Amcom Prototype Integration Facility (PIF) och Defense Systems Solutions (DSS) under ledning av Flygstaben TVA, (Teknik och Vidmakthållande Avdelningen.).
Modifieringsarbetet genomförs i Sverige, med personal från US Army/Amcom Prototype Integration Facility (PIF) och Defense Systems Solutions (DSS) under ledning av Flygstaben TVA, (Teknik och Vidmakthållande Avdelningen.). Foto: Jesper Moldvik/Försvarsmakten
Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.
Samtliga av Försvarsmaktens Helikopter 16 modifieras för att kunna använda den extra bränsletanken.
Samtliga av Försvarsmaktens Helikopter 16 modifieras för att kunna använda den extra bränsletanken. Foto: Jesper Moldvik/Försvarsmakten
Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.
Den extra bränsletanken placeras längst bak i kabinen och rymmer 200 US galon (cirka 750 liter).
Den extra bränsletanken placeras längst bak i kabinen och rymmer 200 US galon (cirka 750 liter). Foto: Jesper Moldvik/Försvarsmakten
Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.
För att integrera bränsletanken och få övervakning av den i cockpit krävs det vissa elinstallationer.
För att integrera bränsletanken och få övervakning av den i cockpit krävs det vissa elinstallationer. Foto: Jesper Moldvik/Försvarsmakten

Samtliga Helikopter 16 i Försvarsmakten, eller UH60-M Black Hawk som är den amerikanska beteckningen, anpassas för att kunna använda en extra bränsletank som vid behov kan monteras i kabinen. Tanken rymmer cirka 750 liter och ger en ökad flygtid med cirka 50 procent. Modifieringen har pågått sedan hösten 2023 och beräknas vara klart i slutet av 2024.

Just nu modifieras Försvarsmaktens samtliga Helikopter 16 i syfte att öka räckvidden med 50 procent. Arbetet genomförs i Sverige av personal från den amerikanska armén.
Per Johnsson, teknisk chef för Helikopter 16.
Per Johnsson, teknisk chef för Helikopter 16. Foto: Jesper Moldvik/Försvarsmakten

– Det är ett omfattande arbete som inte hade varit möjligt att genomföra utan ett mycket gott samarbete mellan Flygstaben, Helikopterflottiljen, Försvarets materielverk (FMV) och den amerikanska leverantören, säger Per Johnsson, teknisk chef för Helikopter 16.

Faktum är att systemet infördes och användes skarpt på ett antal Helikopter 16 från Försvarsmakten i samband med den internationella insatsen i Mali som avslutades under 2022. Detta med anledning av att Mali är ett stort land som krävde extra räckvidd.

– Vi har flera helikoptrar som redan har modifierats och använt den extra bränsletanken med gott resultat. Nu gör vi klart arbetet för hela Helikopter 16-parken. Dessutom används systemet av flera andra länder, bland annat USA. Det är en stor fördel för oss att använda oss av deras konfiguration så långt det går eftersom den amerikanska armén då kan ta ansvar för luftvärdighet och integration, säger Per Johnsson.

När modifieringen är klar kommer samtliga Helikopter 16 kunna använda extratanken. Detta ger förbanden större handlingsfrihet och ökar tillgängligheten för våra helikopterförband.