Som värdar för besöket stod de svenskar som i dagsläget ingår i verksamhetens ledning; stabschef överstelöjtnant Håkan Jacobsson och logistikenhetschef överstelöjtnant Mattias Gustavsson.
På agendan stod en verksamhetsbeskrivning av vice flottiljchef överste Harry Oostema från det nederländska flygvapnet samt genomgång av samtliga av flottiljens funktioner, såsom ledning, planering, underhåll av flygplan och utrustning, logistik och inte minst genomförande av flyguppdrag.
Ändrat världsläge i fokus
Dialogen kretsade i huvudsak om det förändrade världsläget sedan SAC-programmet startades för 15 år sedan. Idag är Sveriges fokus på det egna försvaret och närområdet, till skillnad för 15 år sedan då internationella insatser utgjorde en stor del av den militära verksamheten. Detta innebär att Heavy Airlift Wing – vilken är den militära och flygoperativa delen i SAC – idag genomför fler men i huvudsak kortare flygningar än tidigare.
– Det egna försvaret och stabilitet i närområdet har fortsatt prioritet under överskådlig framtid, konstaterade försvarsministern.
Till stöd för hela samhället
Civilförsvarsministern lyfte de intensifierade satsningar som idag görs för att stärka det civila försvaret och för att fördjupa samverkan med det militära försvaret. Här påpekades från samtliga parter vikten av insikten om att den strategiska flygtransportresurs Sverige är en del av i Pápa inte bara är till för militära ändamål, utan står redo att bistå hela samhället.
Som exempel kan nämnas ett antal uppdrag de senaste åren då de tolv länderna använt sina årligt dedikerade flygtimmar i programmets tre C-17-flygplan till allt från humanitära hjälpinsatser runt hela världen, till leverans av kraftförsörjningsaggregat till världens nordligaste sjukhus på Svalbard, och till förflyttning av brandbilar från Rumänien till Frankrike för att bistå vid omfattande skogsbränder.