Uppsalaskolorna firar 80 år

I 80 år har Flygvapnets skolor funnits i Uppsala och i morgon högtidlighålls jubileumet. Luftstridsskolan firar med en ceremoni och en utställning på Uppsala garnison.

Kadetter vid F 20 utbildas på hur tjänsten bedrivs i fält med en landskapsmodell av en krigsbas 1954.
Kadetter vid F 20 utbildas på hur tjänsten bedrivs i fält med en landskapsmodell av en krigsbas 1954.
Lektion i bastjänst på Kungliga Flygkadettskolan (F 20) i Uppsala 1954. Kadetter utbildas på hur tjänsten bedrivs i fält med en landskapsmodell av en krigsbas. Foto: Nils Andersson F 16/Försvarsmakten
Lektion i flygtaktik på F 16
Divisionschefen vid 2. divisionen på F 16, kapten Rolf Eriksson, håller lektion i flygtaktik för fyra av sina J 29-flygförare.
Divisionschefen vid andra divisionen på F 16, kapten Rolf Eriksson, håller lektion i flygtaktik för fyra av sina J 29-flygförare. Foto: Nils Andersson F 16/Försvarsmakten
En hemvärnsman ur Gamla Uppsala hemvärn bevakar 1955 hangarplattan på 1. Divisionen F 16, fylld av J 29:or under.
Kuppövning en tidig morgon. En hemvärnsman ur Gamla Uppsala hemvärn bevakar 1955 hangarplattan på första divisionen F 16, fylld av J 29:or under. Foto: Nils Andersson F 16/Försvarsmakten
Nya flygelever får en teknisk lektion på jaktflygplanet J 29A och lärare är en flygplanmästare ur F 16.
Nya flygelever får en teknisk lektion på jaktflygplanet J 29A och lärare är en flygplanmästare ur F 16. J 29A är den första versionen av J 29 Tunnan, som kom till Ärna 1952. Foto: Nils Andersson F 16/Försvarsmakten
SK 14 med fast landställ var ett tidigt skolflygplan på F 20 och ersattes senare av populära SK 16 med infällbart landställ och kraftfull motor. Utseendet av SK 14 och SK 16 var snarlika med förarna placerade i tandem.
Skolflygplanet SK 14 med fast landställ var ett tidigt skolflygplan på F 20 och ersattes senare av populära SK 16 med infällbart landställ och kraftfull motor. Utseendet av SK 14 och SK 16 var snarlika med förarna placerade i tandem. Foto: Nils Andersson F 16/Försvarsmakten
Flygledare i det första trafikledartornet på F 16
Flygledaren Olof Petersson i det första trafikledartornet på F 16 taget 1947. Fram till i dag byggdes tre flygledartorn på kanslihuset vid F 16 eftersom utökad teknik och behov av större plats för meteorologer krävde större torn. Foto: Nils Andersson F 16/Försvarsmakten
Flygplanmästare med en J 26 Mustang 
Flygplanmästare ”Kirre” Hahn, på 5. divisionen på F 16 tar emot en hemvändande J 26 Mustang på F 20 flygstation 1953. Samma år genomförde F 20 den sista utlandsflygningen med J 26 Mustang. Resan gick till Grekland och därefter såldes Mustangerna både till Dominikanska Republiken och till den nya staten Israel.
F 20 genomförde den sista utlandsflygningen med J 26 Mustang 1953. På bild flygplanmästare ”Kirre” Hahn, på femte divisionen på F 16 som tar emot en hemvändande J 26 Mustang på F 20 flygstation. Foto: Försvarsmakten
J 28 Vampire och J 29F Tunnan på F 20 1955
Efter utlandsflygningen med J 26 Mustang till Grekland 1953 infördes J 28 Vampire som skolflygplan vid F 20. 1955 var det dags att göra ett nytt skolflygplansbyte och fasa ut J 28 och börja använda moderna J 29F Tunnan.
J 28 Vampire och J 29F Tunnan på F 20 1955. Efter utlandsflygningen med J 26 Mustang till Grekland 1953 infördes J 28 Vampire som skolflygplan vid F 20. 1955 var det dags att göra ett nytt skolflygplansbyte och fasa ut J 28 och börja använda moderna J 29F Tunnan. Foto: Försvarsmakten
SK 60 på F 20 
Skolflygplan 60 fanns i fyra olika versioner och den som visas på bild är spaningsversionen C med kamera i nosen. Den versionen användes även som lätt attack- och skolflygplan. Med den nya befälsordningen 1981 försvann flygningen från F 20 men SK 60 levde vidare som skolflygplan på GTU/F 16, Flygskolan vid F 5 och LSS i Malmslätt. I juni 2024 pensionerades SK 60 och ett nytt enmotorigt turbopropflygplan, SK 40, införs i flygutbildningen.
Skolflygplan 60 fanns i fyra olika versioner och den som visas på bild är spaningsversionen C med kamera i nosen. Den versionen användes även som lätt attack- och skolflygplan. Foto: Försvarsmakten

Redan 1944 grundades LSS föregångare när Kungliga Flygkadettskolan (F 20) flyttar till Uppsala. Flygvapnet började utbilda sina egna officerare 1936 då en aspirant- och kadettskola organiserades på Krigsflygskolan (F 5) i Ljungbyhed.

I Försvarsbeslutet 1942 togs beslutet att Kungliga Flygkadettskolan skulle brytas loss från F 5 och bli en egen myndighet. Skolan skulle flytta till Uppsala och där samlokaliseras med Upplands flygflottilj som sattes upp efter ett beslut i 1942 års riksdag. Ärna flygfält byggs för Uppsala stad 1939 och 1941 skänktes det till det som då benämns Krigsmakten. 

En anledning till flytten från Ljungbyhed var de stora krigskullarna och trångboddhet. Det utexaminerades 200 flygförare per år under krigsåren och cirka 50 procent hade avskilts före det.

Kaserner och flygfältsbyggandet i Uppsala hade försenats på grund av kriget och först i april 1944 lämnade man F 5 med ett första stopp på Bromma på grund av tjällossning på Uppsalafältet. På sommaren 1944 kunde F 20 börja verka som självständigt förband på Ärna. Första officersexamen på F 20 ägde rum den 24 april 1945.

Luftförsvarscentral m/50 under kanslihuset på F 16
Luftförsvarscentral m/50 under kanslihuset på F 16. Flygvapnet påbörjade 1948 det som skulle bli det nya stridslednings- och luftbevakningssystemet Stril 50. Foto: Nils Anderson F 16/Försvarsmakten

Första utlandsflygningen genomfördes i samband med en vinterövning i Jämtland 1946 då man flög över till Trondheim i Norge under en dag. Året därpå flög man till Norge och Gardemoen och året efter till Danmark. Sedan gjordes en rad utlandsflygningar bland annat till Frankrike, Italien, Grekland, Holland, Belgien, Storbritannien, Turkiet och Schweiz. Motiv för utlandsflygningarna var att träna flygengelska samt göra reklam för flygvapnet.

År 1948 fördes ansvaret för luftbevakning över från armén till flygvapnet. I och med detta påbörjades utbildning av officerare på marklinjen under 50-talet.

Namnet ändrades 1966 till Flygvapnets Krigsskola och 1982 till Flygvapnets Krigshögskola. Flygtjänsten vid F 20 upphörde 1981 och Försvarets tolkskola tillfördes F 20 1984.

Namnet ändras 1985 till Flygvapnets Uppsalaskolor (F 20) och samma år tillförs Flygbefälsskolan som flyttar till Uppsala. Året efter blir även Stridslednings- och luftbevakningsskolan en del av F 20 och 1994 flyttar de från Tullinge till Uppsala där de finns än i dag.

Efter försvarsbeslutet 2004 avvecklas F 20 i samband med att Flygvapnets Uppsalaskolor omorganiserades och Luftstridsskolan (LSS) bildas 2005. Flygskolan återkom till Luftstridsskolan 2006 och är i dag baserad i Linköping med delar av flygutbildningen i USA, Tyskland och Italien. LSS finns förutom i Uppsala och Linköping även med delar i Halmstad, Sollefteå och Stockholm.

I dag består LSS av Flygskolan (FlygS), Flygbefälsskolan (FBS), Stridslednings- och luftbevakningsskolan (StrilS), Basbefälskolan (BBS), Utbildningsenheten (UtbE), Utvecklingsenhet luftstrid (UTV Luft) och ​Försvarsmaktens Hundtjänstenhet (FHTE).

Besökare till LSS i Uppsala kan efter jubileumet se foton från utställningen i våra lokaler.