Vardag som allierad

Sverige har nu varit medlem i Nato i sex månader. Genom att genomföra den vardagliga verksamheten och aktiviteterna med gemensamma resurser blir vi allt starkare tillsammans dag för dag.

Radar- och spaningsflygplan tilslammans med svenskt Jas 39 Gripen
Radar- och spaningsflygplan tilslammans med svenskt Jas 39 Gripen
E-3A-flygplan (AWACS) från Nato stridsledde svenska Jas 39 Gripen. Foto: Försvarsmakten

Under måndagen och tisdagen har flygvapnet genomfört ett antal flyguppdrag tillsammans med E-3A-flygplan (AWACS) från Nato. AWACS står för Airborne Warning and Control System vilket i Sverige brukar benämnas som flygburen ledning. Flygplanen som normalt hör hemma i Geilenkirchen i Tyskland baserar nu temporärt på Rygge i Norge. E-3A-flygplanen ägs av Nato och utgör alliansens egna luftburna stridslednings- och luftbevakningsförmåga.

Flygplanen, som är en flygande stridslednings- och luftbevakningsplattform, kan likt Sveriges egna ASC 890 täcka mycket stora ytor med sin takmonterade radar och är ett bra komplement till den fasta sensorkedjan.

Det är inte första gången som de Nato-ägda flygplanen opererar i svenskt luftrum. Flygplanstypen är en återkommande deltagare i våra stora internationella övningar såsom Arctic Challenge Exercise (ACE). Nytt för denna gång är att de nu har deltagit i den dagliga verksamheten vilket till del ställer annorlunda krav. Inte minst för att flygverksamheten sker i samma luftrum som de civila passagerarflygplanen men också för att flygpassen inte är förplanerade.

161:a stridslednings- och luftbevakningsbataljonen vid Upplands flygflottilj har haft två samverkansofficerare ombord med uppgift att koordinera med de svenska stridsledningscentralerna. Under dessa tillfällen har AWACS stridslett stridsflygplan från både Blekinge flygflottilj, F 17, och Skaraborgs flygflottilj, F 7.

– Förmågan att integrera AWACS i den dagliga verksamheten är ett viktigt steg i den svenska Nato-integreringen och är ytterligare ett bevis på att gränserna mellan nationell och internationell verksamhet håller på att suddas ut, säger den svenske operatören som var ombord.