Livstidsförlängning av trotjänaren bandvagn 206/208

En av Försvarsmaktens trotjänare har under 2024 inlett Renovering - Modifiering (REMO). Försvarsmaktens bandvagnar i modell 206 och 208, med totalt 16 varianter, kommer gå igenom en livstidsförlängning av systemet tills ett nytt system är i bruk. Dessutom ensas drivmedlet på krigsförbanden till diesel.

20100312 Sgt Anna Norén Combat Camera.Bandvagn 206 i Lapplandsfjällen strax nordväst om Kvikkjokk.
20100312 Sgt Anna Norén Combat Camera.Bandvagn 206 i Lapplandsfjällen strax nordväst om Kvikkjokk.
Bandvagn 206 finns även med dieselmotor, då benämnd bandvagn 208. Foto: Försvarsmakten

Bandvagn 206 var det allra första terrängfordon som Hägglunds i Örnsköldsvik tillverkade åt Försvarsmakten. Sedan premiären 1974 har Försvarsmakten använt över 4 500 exemplar av bandvagn 206 och 208.

Bandvagn 206 togs fram med fokus på lastkapacitet och tillförlitlighet. Vagnen saknar helt pansar men är i gengäld gör den låga vikten att bandvagn 206 har mycket god framkomlighet i olika typer av terräng. Den är ett utmärkt val för lättrörliga spanings- och jägarförband som rör sig i oländig terräng och den har också förmåga att "simma" över vattenhinder. Idag används bandvagn 206/208 primärt inom hemvärnet och  norrlandsförbanden.

Modifieringar i stort

Nu genomförs följande åtgärder för systemet:

  • Byte av motor
  • Byte av växellåda
  • Byte av generator
  • Nyinstallation av dieselvärmare

Uppdaterat integrerat logistikstöd (ILS) exempelvis i form av nya reservdelar, nya utbytesenheter och uppdaterad dokumentation, med mera.

Vad händer nu?

Den första serieleveransen till Försvarsmakten planeras till Q1 2025. Inriktningen är att i huvudsak omsätta Militärregionernas förband först med början i norra Sverige. Därefter omsätts bandvagnar på övriga förband. REMO-projektet beräknas vara avslutat under 2027.