Stridsfordonsmekaniker för arméns mekaniserade förband

Vid mekanikerskolan i Boden har det varit full fart under hela hösten och vintern. Från slutet av september 2024 har totalt åtta utbildningslinjer med olika längd genomförts på skolan. En av dessa är tornmekanikerutbildningen för Stridsfordon 90 där tio elever från samtliga av arméns förband som har Stridsfordon 90 i sina krigsförband deltagit.

FELSÖKNING PÅGÅR: Eleverna på tornmekanikerutbildningen för Stridsfordon 90 på Mekanikerskolan i Boden genomför felsökning i de olika systemen i tornet.
FELSÖKNING PÅGÅR: Eleverna på tornmekanikerutbildningen för Stridsfordon 90 på Mekanikerskolan i Boden genomför felsökning i de olika systemen i tornet.
FELSÖKNING PÅGÅR: Eleverna på tornmekanikerutbildningen för Stridsfordon 90 på Mekanikerskolan i Boden genomför felsökning i de olika systemen i tornet. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
KANON: Stridsfordon 90:s huvudbeväpning består av en Bofors 40 mm automatkanon, på Mekanikerskolan finns en uttagen pjäs för att underlätta utbildningen.
KANON: Stridsfordon 90:s huvudbeväpning består av en Bofors 40 mm automatkanon, på Mekanikerskolan finns en uttagen pjäs för att underlätta utbildningen. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
TEKNISK OFFICER? Emil Philipsson från P 4 i Skövde är en av eleverna på tornutbildningen. ”Min plan är att plugga bilssystemteknik i Luleå efter värnplikten. Men efter det kan jag tänka mig att söka utbildning till teknisk officer”.
TEKNISK OFFICER? Emil Philipsson från P 4 i Skövde är en av eleverna på tornutbildningen. ”Min plan är att plugga bilssystemteknik i Luleå efter värnplikten. Men efter det kan jag tänka mig att söka utbildning till teknisk officer”. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
FELSÖKNING PÅGÅR: Eleverna på tornmekanikerutbildningen för Stridsfordon 90 på Mekanikerskolan i Boden genomför felsökning i de olika systemen i tornet.
FELSÖKNING PÅGÅR: Eleverna på tornmekanikerutbildningen för Stridsfordon 90 på Mekanikerskolan i Boden genomför felsökning i de olika systemen i tornet. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
OFFICERSÄMNE? Edvin Forsberg, (2:a fr.v) gör värnplikten som stridsfordonsmekaniker på I 19. ”Jag har sökt officersprogrammet och kommit vidare till nästa steg som är kompletterande prövning”.
OFFICERSÄMNE? Edvin Forsberg, (2:a fr.v) gör värnplikten som stridsfordonsmekaniker på I 19. ”Jag har sökt officersprogrammet och kommit vidare till nästa steg som är kompletterande prövning”. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Under utbildningen har eleverna även fått genomföra ett motorlyft på stridsfordonet.
MOTORLYFT: Under utbildningen har eleverna även fått genomföra ett motorlyft på stridsfordonet. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Utbildning av tornmekaniker är totalt 16 veckor lång och innehåller bland annat utbildning i hydraulsystem, elsystem, eldledningssystem, optik och riktsystem. Eleverna är värnpliktiga och anställda soldater som har sin befattning på trosskompaniernas reparationsplutoner eller på lätta reparationsgrupper, även benämnda driftstödsgrupper – DSG, på till exempel pansarskyttekompanier.

Samarbete med Skaraborgs regemente

Förutom utbildningen till tornmekaniker finns även en utbildning till chassimekaniker för Stridsfordon 90 som också är på 16 veckor, den utbildningslinjen genomförs i år vid Skaraborgs regemente, P 4 i Skövde.
– Tillsammans med P 4 gör vi så att vi kör vartannat år chassi och vartannat år torn så att vi håller upp kunskaperna för hela stridsfordonet på båda förbanden. Dessutom finns det inte tid för att alla stridsfordonsmekaniker att genomföra båda utbildningarna, berättar löjtnant Christer Haglund kurschef för tornmekanikerutbildningen i Boden.

Teknisk tjänst under skjutvecka i Tåme

Emil Philipsson är en av eleverna på tornutbildningen, han gör sin värnplikt på en lätt reparationsgrupp på P 4 i Skövde.
–  ”Nej” tänkte jag först när jag skulle gå utbildningen i Boden, men nu är jag glad att jag fick göra det, det här passar mig perfekt. Jag gillar lite mer finmekanik som till exempel elsystem, sambandssystem och riktsystem, berättar Emil.

– Utbildningen har varit jättebra hela tiden, höjdpunkten var när vi fick vara med när pansarskyttekompaniet här på I 19 var på Tåme skjutfält och hade sin första skjutvecka. Under dagarna när kompaniet hade skjutningar övade vi på att sätta upp reparationstält, lära oss handhavande av elverk, dieselvärmare och annan utrustning. Det var nyttiga kunskaper inför att vi kommer att hamna ute i fält för att lösa våra uppgifter. Kvällarna i Tåme tillbringade vi i garaget. Där fick jobba med skarpa uppdrag, när de kom in på eftermiddagarna fick vi felsöka för att kunna åtgärda olika fel som uppstått under dagens skjutningar.

Kände att vi gjorde nytta

Edvin Forsberg gör värnplikten på I 19, hans befattning är mekaniker trosskompaniets reparationspluton
– Jag kan bara hålla med, det är en mycket bra utbildning, våra lärare har verkligen fått det att bli intressant. Höjdpunkten var veckan i Tåme, vi fick felsöka på skarpa fel och vi lyckades åtgärda alla fel utom ett, och det berodde på att vi inte fick fram reservdelar innan skjutveckan var slut. Men att jobba med vagnarna direkt efter skjutningar var jättebra, vi kände verkligen att vi gjorde nytta och att vi är en viktig resurs för att det ska fungera, avslutar Edvin.