Svenskt stridsflyg på plats i Polen

Onsdagen den 26 mars klockan 15.25 skrevs historia då det första av sex svenska Jas 39 Gripen satte ner hjulen på flygbasen i Malbork, Polen. Flygvapnet ska under två månader delta i Natos förstärkta incidentberedskap "Enhanced Air Policing".

Ett Gripenplan landar i Polen
Ett Gripenplan landar i Polen
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Gripenplan i profil landar på flygbas i Polen
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Två Gripenplan på taxibana på polsk flygbas
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Tre flygplan i luften
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Uppställda Gripenplan på flygbas
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Gripenplan på marken på flygbas i Polen
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Gripenplan på marken på flygbas i Polen
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Flygplan på marken i Polen
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
15.25 on March 26th the first Gripen landed on Polish ground at Malbork Air Base. The fighters will for the first time ever participate in Natos enhanced Air Policing.
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces
Flygplan på taxibana
En svensk stridsflygdivision har första gången ombaserat till Polen för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap. Foto: Jesper Sundstrom/Swedish Armed Forces

Sedan några veckor finns även markdelarna ur förbandet på plats för att förbereda inför planens ankomst.
– Allt har hittills gått enligt plan vad gäller förberedelser och transporter. Nu när planen också har landat in för att ansluta sig till förbandet känns det riktigt bra. Inom kort ska vi börja leverera mot uppgiften, säger överstelöjtnant Anders Gustafsson, chef för den svenska kontingenten.

En del av Natos kärnuppgifter är att upprätthålla det integrerade luft- och robotförsvaret inom vilket Air Policing utgör en mycket viktig del. Så sent som i december fattade regeringen beslut att även Sverige skulle delta med en styrka på plats i Polen inom ramen för Enhanced Air Policing – den del av Natos luftförsvar som kom till efter att Ryssland annekterade Krim 2014.

Den svenska styrkan delar på uppdraget tillsammans med 140 Expeditionary Air Wing ur brittiska Royal Air Force som också finns på plats i Malbork med ett antal stridsflyg av typen Typhoon.

Under drygt två månader har förbandet förberett sig på plats hemma i Sverige innan de första delarna påbörjade sin resa ner mot Polen för några veckor sedan. Därefter har det arbetats intensivt för att få allt att fungera.

– Vi har haft ett mycket bra och nära samarbete med både britterna och polackerna för att alla bitar ska falla på plats innan starten. Allt har gått väldigt bra hittills och nu ser vi fram emot att börja leverera för att stärka Natos luftförsvar vad gäller avskräckning samt att säkra det polska luftrummet tillsammans med våra brittiska kollegor, säger Anders Gustafsson.