När man pratar om militärt transportflyg brukar de flesta svenskar instinktivt tänka på Hercules, den fyrmotoriga arbetshästen med lastramp längst bak på flygkroppen. Och faktum är att Lockheed Martin C-130, som flygplanstypen officiellt heter, har en speciell relation till Försvarsmakten. Sverige har nämligen flugit Hercules ända sedan 1965 – längre än något annat europeiskt land.
TP 84 lastar knappt 20 ton eller 91 passagerare, vilket kan tyckas lite jämfört med exempelvis Boeing C-17 Globemaster III som klarar mer än 75 ton, men lastkapacitet var heller inte den främsta prioriteten när Hercules utvecklades på 50-talet. Beställningen löd i stället på ett medeldistansplan som skulle kunna använda korta och ojämna start- och landningsbanor.
Detta gjorde att planet var väl lämpat för Försvarsmaktens insats i Afghanistan, där TP 84 har transporterade gods åt den internationella säkerhetsstyrkan Isaf under flera år. Flygplanet har också visat sin duglighet i otillgängliga områden vid flera tillfällen i samband med bistånds- och hjälpinsatser.
Försvarsmaktens samtliga sex TP 84 är stationerade vid Skaraborgs flygflottilj F7 i Såtenäs.