2005 tecknades ett avtal mellan Sverige och Singapore om att sälja HMS Västergötland och HMS Hälsingland till singaporianska flottan. Kvar blev då HMS Södermanland och HMS Östergötland.
När de två ubåtarna från sent 80-tal skulle renoveras mellan 2000 och 2003 slutade det med en så omfattande uppgradering att den gav upphov till en helt ny klass – Södermanland-klassen. Båtarna blev tolv meter längre och fick Stirlingmotorer som gör att de kan agera i undervattensläge i flera veckor. Vid sidan om de tystgående Stirlingmotorerna har Södermanland-klassen även dieselmotorer.
Genom förlängningen fick de nästan identiskt samma mått som ubåtarna i systerklassen Gotland. Fartygen anpassades även för tjänstgöring i varma, salta vatten för att kunna delta i internationella insatser.
Idag finns bara HMS Södermanland kvar i tjänst. Hon tillhör Första ubåtsflottiljen och är stationerad i Karlskrona. HMS Östergötland är avrustad och i materielberedskap.