- Det börjar kännas lite läskigt nu när det är så nära, men hela familjen ser det som en fantastisk möjlighet, säger en leende Lars. Det här är ett äventyr med skyddsnät. Vi har allt ordnat med boende i nybyggt hus, barnens skolgång och sjukvård om det skulle behövas. Alla som är uttagna i supportgruppen har sina familjer med sig. Det var en önskan från arbetsgivaren, tillägger han.
Drygt 80 sökande konkurrerade om Lars befattning.
- Jag tror att jag fick jobbet tack vare min breda tekniska kompetens med erfarenhet av allt från materiel till flygunderhåll, säger han. Sen tror jag också att min familjesituation med en mycket positivt inställd fru och barn i passande åldrar, fem och åtta år, spelade en stor roll också, konstaterar han.
Lars huvuduppgift blir att fungera som mentor till de thailändska flygtekniker han själv har varit med att utbilda på Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS) i Halmstad.
- Jag kommer att finnas med som stöd, och ge tips och råd, när det gäller underhåll och reparationer i hangar, men också i den dagliga driften ute på ”plattan”, säger han. Jag kanske får bromsa dem i deras entusiasm ibland. De vill väldigt mycket!
I supportgruppen kommer sex personer med militär flygteknisk kompetens att jobba med JAS-systemet. I supportgruppen ingår också en civilingenjör från SAAB, två militära piloter och tre flygtekniker som ska arbeta med flygplanet SAAB 340, som också ingår i thailändarnas köp.
Supportgruppen arbetar under förtroendearbetstid, det vill säga ingen arbetstidsreglering. Lars är inställd på att det kan bli väldigt mycket arbete, särskilt inledningsvis.
- Vi kommer att följa thailändarnas arbetstider, upplyser han. Om allt går bra blir det nog som i Sverige, men uppstår problem med flygplanen jobbar man tills problemet är löst. Då kan det bli både kvällar, sena nätter och helger.
Sex nyinköpta flygplan anländer till flygbasen i Suratthani i början på nästa år, men all teknisk utrustning är redan på väg ner till Thailand med båt. Det är många containrar med allt från verktygssatser till ström- och hydraulaggregat. På flygbasen ”Wing 7” i Suratthani väntar nybyggda hangarer på att inredas.
- Vi ska underlätta för thailändarna att komma igång, påpekar han. I det arbetet ingår också att införa ett underhålls- och rapporteringssystem. Allt som rör flygunderhållet kommer att dokumenteras i det.
- Nu bygger vi upp något helt nytt i ett för flygplanet helt nytt klimat, och i en helt ny kultur säger han. Vi kommer att vara där på thailändarnas villkor. Det är ju de som har köpt flygplanen, avslutar han.