Nya flygtekniker på egna vingar

Soldater med inriktning flygtekniker har för första gången utbildats vid Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS. Och de är både eftertraktade och efterlängtade.– Det finns en brist på cirka 200 flygtekniker i Försvarsmakten, sa chefen för FMTS, Lennart Axelsson, till de sex eleverna efter att de klarat sitt examensprov.

Magnus Atle, Elio Caballero, Erik Svensson, Pär Thunfors, Christoffer Säldegård och Lukas Melander ser nu fram emot att använda sina nya kunskaper på flygflottiljerna F17 och F21. Foto: Christian Lövgren/Försvarsmakten
FMTS chef, Lennart Axelsson, gratulerar Pär Thunfors. – Ni har kämpat och ni har klarat provet. Bra jobbat, berömde chefen.
FMTS chef, Lennart Axelsson, gratulerar Pär Thunfors. – Ni har kämpat och ni har klarat provet. Bra jobbat, berömde chefen. Foto: Christian Lövgren/Försvarsmakten
FMTS chef, Lennart Axelsson, gratulerar Pär Thunfors. – Ni har kämpat och ni har klarat provet. Bra jobbat, berömde chefen. Foto: Christian Lövgren/Försvarsmakten

– Vi klarade oss alla på provet idag, säger Pär Thunfors med ett brett leende. Det är en mycket bra teknisk utbildning jag fått här i Halmstad. Även om det varit roligt, är det riktigt skönt att ha det avklarat. Vi har varit anställda av Försvarsmakten i snart ett år, fast det är först nu som jobbet börjar på riktigt.

Jobbet kallas flygtekniker kategori A och är en soldatbefattning. I arbetsuppgifterna ingår bland annat klargöring och underhåll av flygplan. Det finns även flygtekniker kategori B, en specialistofficersbefattning som innebär ett större ansvar än A-teknikerna har. Det kräver också en längre utbildning som A-teknikerna har behörighet att söka till.

Det var i mars förra året som de sex eleverna började sin anställning som soldater för att bli flygtekniker. Efter 800 timmars grundutbildning och den fem veckor långa kursen mot kategori A-tekniker för Jas 39 Gripen, väntar nu ett år av arbetsplatspraktik, så kallad OJT (On Job Training). Den genomförs på F 17 i Kallinge och F 21 i Luleå. Om allt går bra, blir de sex eleverna sedan certifierade flygtekniker kategori A.

Olika bakgrunder

Bengt-Ola Karlsson, en av lärarna på kursen, är mycket stolt över sina adepter.
– Det är kul att arbeta med dem eftersom de kommit hit med så olika bakgrunder. Under värnpliktstiden kom alla hit med nästan exakt samma erfarenheter i bagaget. Dessa har mer och olika erfarenheter som gör att de har mycket att lära av varandra också, och det är en stor fördel för gruppen.
– En annan sak som imponerat på mig är deras flygsäkerhetstänk, fortsätter Bengt-Ola Karlsson. De har aldrig verktyg i fickorna (då de kan trilla ut och skada planet eller piloten) och lägger dem inte inne i planet när de arbetar (verktyg ska läggas på golvet utanför planet när de inte används) och de kollar alltid att de inte har någon sten som fastnat under skorna (det kan orsaka en spricka på planet där man trampar).
 
Det är många engelska begrepp som kommer upp när man pratar med de nya teknikerna. Men det är inte så konstigt eftersom både utbildning och manualer är på engelska.
– Men det är inte så svårt, säger Pär Thunfors, man vänjer sig snabbt vid de engelska fackuttrycken.

Eftersom behovet av flygtekniker är stort, planerar FMTS att utbilda så många som 48 kategori A-tekniker om året.