Det går med en väldig fart nu vad gäller helikopterverksamheten. En del av flottiljen förbereder sig för en insats i Afghanistan med helikopter 10B (Superpuma). En annan tittar mot NBG 11. Men det närmaste målet är insatsen i Djibouti i Adenviken, ME 02.
De två helikoptrar 15 som ska till Djibouti är grå. Orsaken är att de ska operera från fartyg, i det här fallet HMS Carlskrona, som för övrigt lämnar hamnen i Karlskrona den 13 mars. Då kommer också en av helikoptrarna finnas ombord. Den andra kommer att transporteras till Djibouti med ett stort lastflygplan.
– Nu övergår vi från planering till handling. Det är och har varit mycket jobb med att lösa de här uppgifterna. Ett engagemang som hela flottiljen är inblandad i på olika sätt, säger Magnus Westerlund, chef för helikopterflottiljen.
Sandfilter
Som nämnt är en av de helikoptrar som ska ingå i NBG 11 färdig. Något som Magnus Westerlund ser som ett till steg i rätt riktning.
– Det känns skönt att vi nu har en helikopter som är utrustad som den ska. De övriga som ska ingå i styrkan kommer att modifieras efterhand, men det kommer inte som tidigare ske i Italien utan i Belgien.
Modifieringarna som görs är bland annat att sätta dit ett sandfilter och montera fästen för ballistiskt skydd. De här helikoptrarna är målade i grön kamouflagefärg och ska kunna vara beredda att operera i princip var som helst i världen från den första januari 2011.
Vinterövning
Förutom de direkta insatserna som flottiljen är inblandade i så är det nu under våren en stor vinterövning i trakten av Abisko då alla tre helikopterskvadronerna deltar (Luleå, Linköping, Ronneby). Under försommaren ingår dessutom flottiljen i en stor internationell övning i Spanien. Det kan också nämnas att i dagarna kom den sista av 20 beställda helikopter 15 till flottiljen. Alla har tidigare formellt blivit levererade till Försvarsmakten, men den 20:e har varit utlånad till annan verksamhet fram tills nu.