Helikopter 14 är en multiroll helikopter som kan verka i såväl mark- som sjöoperativa insatser. Det är en av de mest avancerade helikoptrar som tillverkas i världen och utrustad med den senaste tekniken inom alla områden, bland annat med fly-by-wire system och helt byggd i komposit. Försvarsmakten har beställt 18 helikoptrar från NH Industries, varav fem individer kommer vara utrustade för ubåtsjakt.
Uppgifter
Helikopter 14 är framtagen för att kunna lösa alla typer av insatsuppgifter. Markoperativa uppgifter omfattar transport av skadade, transport av trupp, eller som en ledningsresurs medan sjöoperativa uppgifter innefattar ubåtsjakt, havsövervakning eller andra uppgifter kopplat till fartygsförbanden. Det är också viktigt att poängtera att den här helikoptern dessutom är utmärkt för att stödja samhället oavsett om det är bekämpning av skogsbränder, undsättning av nödställda med mera, det vill säga en helikopter som klarar alla olika områden.
Basering
Idag finns det fyra helikoptrar på plats i Linköping och den 12 april flög Helikopterflottiljen helikoptern för första gången i egen regi. Helikopter 14 kommer dock i framtiden att vara baserad i Ronneby och på Kallax. I Ronneby kommer det att finnas fem ubåtsjaktkonfigurerade helikoptrar och fem markoperativa medan det på Kallax kommer att finnas nio markoperativa helikoptrar.
Internationell verksamhet
Just nu pågår insatsverksamhet i Afghanistan med helikopter 10B och i början av 2016 är det tänkt att helikopter 14 skall vara redo att ta över den verksamheten.
– Vi har nu fått helikopter 14, och vi har haft lång tid på oss för att förbereda oss för att ta emot systemet, men vi är väl medvetna om att det kommer dröja innan helikoptern är fullt operativ. Det känns dock oerhört skönt att vi nu på allvar kan påbörja utvecklingen av helikopter 14 roll i Försvarsmakten, säger Magnus Westerlund, helikopterflottiljchef.
Anledningen till att det tar tid innan helikoptrarna är operativa beror på att de helikoptrar som Försvarsmakten och Helikopterflottiljen fått levererade är basic maskiner, vilket innebär att de inte är fullt utrustade för alla typer av operationer. Det kommer att dröja fram till 2018- 2020 innan Helikopterflottiljen är fullt ut operativa med systemet, med torpeder och ubåtsjaktförmåga samt all markoperativ förmåga.
Ceremoni
Till ceremonin samlades representanter från Försvarsmakten, Helikopterflottiljen, Försvarets materielverk, SAAB AB, NH-Industries med flera. Som högsta representant för Försvarsmakten fanns Flygvapeninspektör Anders Silwer på plats och för NH- Industries Jean-Jacques Salvator som är Vice President NH 90 export program.
– NH 90 eller helikopter 14 är ett av de största försvarsprojekten i Europa just nu och det är ett stort ögonblick för oss alla att närvara här idag, och en utmaning framöver med alla konfigurationer, sade Jean-Jacues Salvator.
Som ett bevis på att helikoptersystemet är överlämnat lämnade John Stjernfalk från Försvarets materielverk över loggboken till Flygvapeninspektören som därefter i sin tur överlämnade den till helikopterflottiljchef Magnus Westerlund.
Som avslutning för ceremonin och ett härligt tecken på att helikopter 14 verkar i Försvarsmakten fick publiken slutligen beskåda två helikopter 14 i luften.