Vingexamen
För fjärde året i rad genomfördes den 22 januari en traditionell gemensam examen för piloter som skall flyga antingen stridsflygplan, transportflygplan eller helikopter. Examen omfattade sammanlagt 24 piloter.
I framtiden skall 8 stycken av eleverna flyga stridsflygplanet JAS 39 Gripen och 4 stycken skall flyga transportflygplan, antingen C 130 Hercules eller Saab 340. Samtliga 12 elever har genomfört det som kallas grundläggande flygutbildning, GFU under ett år på Flygskolan i Malmslätt där de flugit skolflygplanet SK 60.
De andra 12 eleverna varav 2 stycken är kvinnor, skall flyga helikopter. De har genomfört det som kallas grundläggande helikopterutbildning, GHU vid den tyska arméflygskolan i Bückeburg utanför Hannover.
Gemensamt för alla piloterna är att de har ytterligare utbildningar att gå igenom innan de placeras på någon av flygvapnets flygdivisioner runt om i Sverige. Beroende på vad man är inriktad på att flyga för något så varierar tidpunkten när man placeras på en flygdivision.
Nästa flygutbildningsskede kallas grundläggande taktisk utbildning, GTU.
Då kommer piloterna att lära sig flyga mer avancerat taktiskt och stridsmässigt rätt. Beroende på vilken inriktning man har så är GTU lite olika lång och genomförs på Flygskolan i Malmslätt.
25 års och 70 års jubileum
Vid sidan om de nyexaminerade piloterna står en grupp piloter av tidigare årgång.
Framför dem sitter tre herrar i en varsin bekväm fåtölj med ännu längre erfarenhet.
De förstnämnda är de så kallade 25-års jubilarerna. Vid varje vingexamen är det tradition att Flygskolan bjuder in de årskurser som tog examen för 25 år sedan. I år utgör de kurserna från 1989 där det examinerades sammanlagt 60 piloter. 50 av dem var närvarande vid denna ceremoni.
De tre äldre herrarna, 70 års jubilarerna är Sven Kristensson 90 år, Roland Printzsköld 92 år och Bror Nilsson 90 år. De började sin flygutbildning vid dåvarande flygskolan i Ljungbyhed den 6 juni 1944 tillsammans med ca 200 kamrater. Den 19 april 1945 fick dessa herrar sina vingar tillsammans med ca 100 kvarvarande kamrater från kursen.
Kontraktet
När flygvapenchefen, generalmajor Micael Bydén riktade sig särskilt till de unga piloterna inledde han sitt budskap med följande ord:
- Att ha klarat den grundläggande flygutbildningen, att ha lyckats ta examen och få de vingar ni nu snart kommer att få pryda era uniformer med, det är en milstolpe i en pilots karriär.
Vingen är ett tecken på att ni nått en särskild nivå och ni kommer att vara mycket stolta över dessa vingar.
Flygvapenchefen tecknade sedan en mycket tydlig överenskommelse med de nya piloterna.
- De här vingarna är mycket mer än så.
De här vingarna ser jag som ett kontrakt eller avtal mellan mig i min roll som flygvapenchef och er som enskilda piloter.
Det här är ett personligt avtal i förtroende mellan två människor.
Det är ett avtal som förväntar att ett mycket svårt jobb skall genomföras alltid på ett professionellt sätt.
Det är ett jobb där marginalerna mellan succé och glädje till katastrof är väldigt små. Kontraktet, avtalet det förväntar att ni och jag genomför och leder verksamheten på ett säkert sätt oavsett om det är övning eller skarp insats.
Det här avtalet förväntar också att vi alla är beredda att genomföra den svåraste av alla uppgifter. Väpnad strid, när Sverige eller det internationella samfundet kallar på oss kompromisslöst och osjälviskt.
Vingen är en symbol och ett tecken på kvalitet hos oss som yrkesmän.
Med dessa viktiga ord betonade flygvapenchefen Micael Bydén allvaret i de unga kollegornas yrkesval.
Examenslunch i anrik miljö
Flygvapenmuséet i Malmslätt fick sedan bli platsen för examenslunchen. Vad kan vara en bättre miljö för unga flygare att inta sin examenslunch, än mitt ibland en massa fina gamla flygplan som alla berättar om en fantastisk svensk flyghistoria.