Det är tidig morgon och flygplanen skall bogseras fram och ställas upp för klargöring. Major Mårten Agnesson är rutinerad och har varit med på många övningar på såväl krigsbaser som på hemmaflottiljen. Mårten är systemingenjör och har till vardags befattningen som chef för flygsystemsektionen i Ronneby.
− Utöver sina ordinarie ansvarsområden så måste alla hjälpa till med det som behövs för att få allt klart i rätt tid, säger Mårten när han bogserar ut flygplanet till rätt plats.
Allt klargöringsarbete syftar till att ladda, tanka, säkerhetskontrollera och göra flygplanet klart för det uppdrag som piloten skall lösa. Även här passar devisen "rätt tid, rätt plats och med rätt utrustning" verkligen in.
Helt team för att träffa målet
Uppdragen som piloterna har vid denna övning är att bekämpa mål på marken med den 27 millimeters automatkanon som flygplanet har fast monterad. Målen är uppbyggda av containrar och plywoodskärmar, så likt en stadsmiljö som möjligt. Det gäller för piloten att förbereda flygningen noga då inga andra mål än det utpekade får träffas. Det finns mycket att hålla reda på – flygningen in mot målet, fart, anfallsvinkel i sida och höjd, målområdet framför och bakom, tidpunkt för eldöppning, väder, hot med mera. Till sin hjälp har han specialister för uppdragsplanering och bildtolkar ur stödenheten Mission Support Element (MSE).
Efter flygpasset analyseras sedan uppdraget för att ge både piloten och deras medhjälpare i MSE förutsättningar till utveckling. Flygplanet har en egen kamera som filmar förloppet samt en dator som lagrar all information (i vardagstal "den svarta lådan"). Med detta som grund kan sedan uppdraget jämföras med hur det var tänkt från början.
Mycket övning på kort tid
Chefen för 172:a stridsflygdivisionen överstelöjtnant Jörgen Axelsson och ställföreträdande chefen för 12:e flygunderhållskompaniet, kapten Pontus Thiel är rörande överens om att dessa övningar ger väldigt mycket i förhållande till vad de kostar i både tid, administration och ekonomi.
− Här på Vidsel är vi på en krigsbas som ligger i kanten av ett stort övningsområde. Det innebär att så fort flygplanet är i luften är vi i princip på plats för att lösa uppdraget. Korta omloppstider ger mycket övning, säger Jörgen.
-Dessutom får vi öva allt i vintermiljö även om vädret denna gång varit ovanligt soligt och milt, inflikar Pontus.
På en annan del av basen pågår en fälthållningsledarkurs. Det är R 3 skolan i Halmstad som utbildar fälthållningsledare för krigsförbandens behov. På kursen finns elever från flygbaskompanierna både från Malmen och från Ronneby. Som fälthållningsledare har man ansvaret för att landningsbanorna på en bas skall vara landnings- respektive startklara. Det handlar om att hålla banan ren från snö, is och smuts. Kraven är hårda för att hålla en hög flygsäkerhet. På vintern handlar det mycket om planering för att kunna hantera de mängder av snö som skall flyttas runt.
Veckorna före kursen kom det väldigt mycket snö på kort tid. Därefter blev det milt väder som gjorde snön tung och svårhanterlig.
− Perfekt för oss på kursen att öva på, säger kurschefen löjtnant Bertil Nilsson till överstelöjtnant Magnus Eriksson, chef för 1:a flygbasbataljonen som är och besöker kursen.
På kursen finns även soldater från det fasta flygbaskompaniet på Malmen som maskinförare. De är relativt nya i befattning och får här mängdträning och nyttiga kunskaper för sin skarpa tjänst till vardags.