När tankerflygplanet nått det anvisade lufttankningsområdet som idag låg på nästan 5 000 meters höjd släpper maskinisten i tankerflygplanet ut två slangar med korgar. På befälhavarens kommando fäller stridspiloten ut en prob från gripenplanet och försöker docka ihop den mitt i korgen. När allt sitter fast kan tankningen påbörjas.
− Vi kan tanka två plan i taget och hur mycket de tankar beror på vilket uppdrag de har och om de har extratankar, säger befälhavaren Per Carlemalm.
Under eftermiddagspasset fyllde åtta Jas 39 Gripen på med drivmedel. Men ibland ställer vädret till det.
− Vi får inte tanka i isbildning eller moln eftersom de måste kunna se oss. Idag var det bra men igår missade vi hälften av tankningarna.
Förmågan att lufttanka är något som funnits över tio år inom flygvapnet.
− Vi har många besättningar som gör det så det är inget speciellt utan det är ett rutin uppdrag för oss.
Trots att lufttankning är rutin för besättningen på det svenska tankerflygplanet menar de att det är givande övning.
− När vi lufttankar får vi öva alla funktioner och se hela kedjan. Det är en jättebra övning, den håller en väldigt hög klass.