– Det är en intressant prototyp som definitivt skulle komplettera vår transportförmåga i händelse av kris eller krig med stora patientflöden, säger Magnus Lindström på Försvarsmedicincentrum i Göteborg.
Som ett led i att stärka totalförsvaret i händelse av kris eller krig har den regionala huvudmannen för kollektrafik i Västra Götalandsregionen – Västtrafik, tagit fram en buss för att transportera liggande patienter.
– Detta är resultatet av ett regionalt utredningsuppdrag med anledning av vår uppgift inom totalförsvaret att kunna transportera eller evakuera större mängder patienter i händelse av kris eller i värsta fall krig, säger Joakim Östling, säkerhetsskyddschef och säkerhetsstrateg civilt försvar på Västtrafik.
Konceptbussen är en vanlig stadsbuss som kan byggas om på mindre än tre timmar och med hjälp av en modulär inredning kan liggande patienter transporteras. Prototypen har en inredning som har plats för tio bårar, där måtten på bårarna utgår från Natos standard för fältbår.
– Vi har tagit fram ett proof of concept som är tänkt att vara så flexibelt och oberoende som möjligt så vi kan stötta olika aktörer beroende på händelse. Vi tillhandahåller bussen och den ska passa personal från både den civila sjukvården som den militära sjukvården, säger Joakim Östling.
Bland andra har redan Försvarsmakten och Försvarsmedicincentrum i Göteborg fått en presentation av konceptbussen. Inom Försvarsmedicincentrum finns olika enheter med både sjukvårdspersonal och logistiker, men även forskning och utveckling.
– Vi fick gå ombord och se den modulära inredningen och därmed också börja fundera på hur vi skulle kunna arbeta i en sådan buss och genomföra sjuktransport med hög vårdnivå, säger läkarna Johan Törngren och Martin Stenerös.
En annan del av transportsystemet när det gäller storskaliga patienttransporter över stora avstånd är att nyttja tåg, vilket är något som Västtrafik redan börjat titta på.
Tåg har betydligt större kapacitet avseende antal patienter och omhänderta flera vårdnivåer.
Att använda tåg för storskalig evakuering av patienter är inte nytt, utan var operativt under kalla kriget inom det svenska totalförsvaret. Nu finns ett behov att återta förmågan att nyttja tåg för förflyttning av patienter, ett behov som även Nato identifierat. Att Nato arbetar med att skapa förmåga att nyttja tåg för patientevakuering blev klart för det svenska totalförsvaret i samband med övningarna Casualty Move 2024 (CAMO24) och Nationell Seminarieövning 2024 (NSÖ24), som genomfördes i september i Enköping.
Lärdomar från utvecklingen av bussen som konceptfordon för bårtransport medför att många delar går att direkt applicera i utvecklingen av tåg för samma ändamål, med de synergieffekter detta medför.
Ett tåg i regional trafik omställt till sjuktransport är en dynamisk transportresurs och skulle kunna medföra en kapacitet om upp till 150 liggande patienter på bår, eller i en annan konfiguration 70 bårplatser samt 10 IVA-platser. Anpassning ska kunna ske efter behov med befintlig och medförd utrustning och ska kunna ställas om med mycket kort varsel.