HMS Halland är den tredje och sista ubåten ur Gotlandsklassen att modifieras.
Foto: Glenn Pettersson/Saab
Sjösättningen är en milstolpe i arbetet men fartyget är långt ifrån färdigt. Härnäst väntar provturer till sjöss innan Halland överlämnas till FMV för slutliga kontroller och efter det kan tas i operativt bruk av marinen.
Svenska ubåtar har en strategiskt viktig roll i försvaret av Sverige och i Natos gemensamma avskräckning. Svensk ubåtsförmåga, med teknik i kombination med personalens kunskaper om Sveriges farvatten är eftertraktad inom alliansen.
– Vi har unika förmågor i undervattensdimensionen och märker att vi är eftertraktade inom Nato. Viljan att öva med oss är stor och en av våra uppgifter är att dela med oss av våra kunskaper till allierade, sa marinchef Johan Norlén under ceremonin i Karlskrona.
Marinchef Johan Norlén talade om betydelsen av dagens sjösättning.
Foto: Glenn Pettersson/Saab
Ubåten får likt sina systrar HMS Uppland och HMS Gotland nya toppmoderna system som är anpassade efter dagens hotbild och säkerhetsläge. HMS Halland kommer kunna vara till sjöss längre tid, hon får nya sensorer, moderna ledningssystem och bättre klimatanpassning till både varma och kalla vatten. Flera av den nya systemen kommer även att finnas på de helt nya ubåtarna av Blekingeklass (A26).
– Detta innebär att nya system kan prövas i operativ drift och effektivisera produktionen av Blekingeklassen. Vi ser givetvis fram emot våra nya ubåtar men det är samtidigt viktigt att fortsätta vidmakthålla den förmåga vi har och bidra med avskräckning här och nu, säger marinchef Johan Norlén.