Trafikverket utbildar personal från Ing 2 på Kompaktbro 200 (inom Försvarsmakten heter bron Krigsbro 9).
Foto: Josefin Sjöling/Försvarsmakten
Rickard Larsson från Trafikverket ger direktiv under byggnationen.
Foto: Josefin Sjöling/Försvarsmakten
Grävmaskiner och hjullastare behövs när bron byggs.
Foto: Josefin Sjöling/Försvarsmakten
Med anledning av detta utbildades personal från Göta ingenjörregemente (Ing 2) på en av Trafikverkets broar, Kompaktbro 200 under våren. Det är ett samarbete som syftar till att bredda Försvarsmaktens kompetens i att kunna bygga även denna bro utifall det skulle behövas i kris eller krig.
– De broar som finns för civila åtgärder i händelse av krig är Trafikverkets broar och då har det beslutats att ingenjörtrupperna har en exakt likadan bro att öva på ifall det skulle behövas, säger Rickard Larsson från Trafikverkets Beredskapsavdelning.
För den som har lite kunskap om broar så påminner bron om Multi Modal Bridge (MMB) eller Krigsbro 51,8. Krigsbro 9 som Försvarsmakten döpt bron till är något omgjord för att den ska gå snabbare att bygga och den stora skillnaden mot Krigsbro 51,8 är att uppfarten på bron är längre, vilket gör att man kan köra över med vilket fordon som helst, framförallt lågbyggda trailrar.
– Rampen är längre så bron är mer anpassad för civil trafik och det finns även räcken på den här bron. Den är mer gjord för att byggas upp och lämnas kvar och det behöver inte vara någon personal kvar för att trafikera bron. Vid krig skulle den användas längre bak och ersätta snabbare byggda broar, säger Rickard Jakobsson som är en av de som utbildats på bron.
Försvarets materielverk (FMV) har köpt in broar som framöver kommer lämnas över till Försvarsmakten. Det kommer övas både i norr och söder med broarna så att fler har kunskapen att bygga Krigsbro 9 om det skulle behövas.